perjantai 13. marraskuuta 2015

Mielenterveyskuntoutujat!

Meillä on koulussa työssaoppiminen.


Minä päsin Maisonkotiin. 

Maisonkoti tarjoaa asumis- ja kuntoutuspalveluja mielenterveyskuntoutujille. 

Toppi jakso alkoi syysloman jälkeen heti 19.lokakuuta. 

Olin käynyt haastattelussa jo edeltävällä viikolla joten minulla oli pieni haisu siitä minne tulen.

Matkalla maisonkodille!
  

Ensimäisen päivä!
Maanantaina olin sitten hyvissä ajoin etsimässä toppipaikkaa ja löysinkin. Mutta en ollut ihan varma kuinka pääsen sisällä. Hetken siinä seisoskelin ja huomasinkin ohjaajani tulevan kulmantkaa. 
Yhtämatkaa tulimme ryhmkodille ja minnulle selvisi paikka jossa vietän kuusivikkoa.

Ensimäisen viikko
Kaikki oli aivan uutta! Minulla ei ollut yhtään kokemusta mielenterveyskuntoutujista, mutta minä olen hyvin sopeutuva sekä rohkea (en pelkää tutustu erilaiiin ihmisiin) jonkatakia ihmisiin on helppo tutustua. 
Ensimäinen viikko siis kului asukkaisiin tutustuessa ja talon tapoja oppien. 

Toinen viikko
Asukaat alkoivat olla jo hiukan tutumpia, joten minun oli helpompi työskenellä heidän kanssa. Ensimäisellä viikolla en oikein tienny mitä voisin tehdä kun asukaat ovat lepäämässä/omassa huoneessa. Toisella viikolla sitten enemmän keksin itselleni tekemistä, siivoilin keittiötä sekä järjestelin hyllyjä. Aika kului nopeammin ja työnteko alkoi muutenkin sujua luonnollisemmin. 

Kolmasviikko
Asukaat olivat minulle tuttuja, mutta en tuntenut heitä viellä tarpeeksi hyvin. Jotta pystyisin arvioimaan heidän käytöstään/tuontarvetta tietyissä tilanteissa. Mutta yhteistyö heidän kanssa helpottuu päivä päivältä. Olen jopa järjestänyt omatoimisesti heille puuhaa. Teimme joulu askarteluja yhdessä, se oli tosi kivaa ja varmasti askartelemme jatkossakin!

Neljäsviikko (tämä viikko)
Minulla on varma olo tekemisistäni. Sekä pystyn paremmin arvioimaa/vetaamaan asukaan käytöstä eri tilanteissa, koska minulla on jotain mihin verrata. Olen paljon itsevarmempi sekä työnteko tuntuu luonnollisemmalta. 

Kahdelta tulevalta viikoilta odotan!
Itseltäni aloitteellisuutta siis juuri näissä viriketoiminnan teoissa, esim askartelu leipominen yms. 

Meillä on myös pikkujoulut talon kesken jota odotan innolla. Onneksi harjoitteluni on viellä silloin. 

Omat ajatukset ja mielipiteet

Alkuun minua jännitti tosipaljon koko harjoittelu, mutta turhaan täällä on niin kivoja ihmisiä että ei minun olisi tarvinnut sitä jännittää :)

Voisin hyvin tehdä tätä työtä valmistuttuan! 

Vielä kun saisi vähän motivoitua asukkaita tekemään yhdessä jotain, se olisi täydellistä. Mutta itsestähän se motivointi lähtee!

Minun täytyisi viellä oppia työ minä ja normaali minän rajat. 


Haluan viellä kertoa omat kuulumiset työssä oppimisen lisäksi :)




Elikkäs! Äiti on nyt asunut mun luona kun sen kämpässä on kylpäriremontti.
Se välillä ärsyttää kun se on siellä touhottamsaa mutta on siitä seuraakin! Varsinkin ku mun tv vähä reistailee :D
 Siis mulla on elisa viihde ja se vanha vuokralainen on sen sinne hommannu ja nyt se on ulkomailla eikä oo maksanu laskuu tai sitte se on poikkassu sen ni se elisa viihde ei nyt toimi ollenkaan. 

Mutta siis aika kiirettä on pitäny! Tää työssä oppiminen vie 7h päivästä + matkat. Ja no sitte mä käyn salilla lähes joka arki ilta viidesti viikossa. Se syö kyllä viimesetkin mehut. Silti olisi hyvä pitää kavereihin yhteyttä sekä palokunnalla pitää käydä!

Sali selffie!
   

Eilen oli iha huippu treenit. 
Meillä oli laskeutumista! 
Laskeuduttiin köydenvarassa noin 10m, eli 4keroksesta se oli tosi hurjaa! Vettä sato vaakasuoraa ja kaikki oli iha märkää ja kylmää. Jalat luisti puupintaavasten koko ajan. Sitte me kiivettiin tikkailla neljäntee kerrokseen kahen tikas haan avulla. Elikäs semosen ison haan avulla jota piti siirtää kahen askelman jälkeen ja lopuksi piti mennä ikkunast sisää, sormet iha jäässä. Mutta on se silti sen arvosta! 

Silti jaksaa hymyillä!
   


Niin väsymystä on havaittavissa. Ja siinä syy miks blogia en oo pahemmin päivitelly ja saatika sitte munkantavaa. 

Siitä mun pitiki mainita! Tein sinne videon mutta se ei latautunu yhellä kertaa ja no sitte baari illan jälkeen ei koko videota enään näy puhelimessa niin en sitten sitä sinne saanut :/ 
harmittaa :(
 mutta kyllä mä sinne viellä videoita laitan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti